Ensenyar des de la igualtat, ensenyar des de la diversitat

Que la consideració de les diversitats ha d’estar present al quefer docent, està fora de discussió. Tot i això, moltes vegades l’escola continua sent un dispositiu homogeneïtzador (Britzman, 1995) basat en espais, materials i dinàmiques que estableixen diferències i jerarquies entre els d’ací/els d’allà, homes/dones, normals/extranys, capacitats/discapacitats, etc. Encara que, i això és una dada esperançadora, assistim progressivament a la consciència inclusiva per part de les comunitats educatives, segueix havent-hi moltes persones en les perifèries d’aquests límits que, amb molt d’esforç anem desplaçant per donar cabuda més individus perquè tots els cossos importen.

En aquest treball permanent, la defensa de la igualtat entre homes i dones, la consideració de la diversitat sexoafectiva i la reflexió sobre les masculinitats no hegemòniques es configuren com a vies per fer dels centres educatius espais segurs, amables i lliures de violència per a totes i tots com a condició per a fer efectiu el dret a l’educació per a tothom.

Pel que fa a l’escola en tant que dispositiu que tradicionalment produeix i reprodueix el gènere (De Lauretis, 1987; Bourdieu, 1998), són diverses les investigacions sobre com aquest es performa a través de diversos mecanismes com ara la fòbia al diferent (Quaresma Silva & Bertuol, 2015). Així, doncs, té sentit que l’escola aborde de manera primerenca la qüestió de la igualtat entre gèneres, les masculinitats i la valoració de la diversitat. No podem obviar que les masculinitats tòxiques generen violència i agressivitat contra tot allò que no s’adiu als seus cànons: per això incidim no sols en les relacions entre homes i dones, sinó també en la LGTBIfòbia i la mutilació emocional com a pilars de la concepció hegemònica que performen i sobre la qual han construït els homes històricament la identitat de manera normada (Hooks, 2004; De Stefano, 2021).

Metodologies de treball a l’aula com ara la tertúlia dialògica ens ofereixen la possibilitat de fer una reflexió en profunditat a partir d’experiències, de diàleg i de revisió dels privilegis i els estereotips (Chick, 2008), per tal de modificar marcs mentals profundament arrelats que reprodueixen desigualtats, dinàmiques d’exclusió i violència. Cal, doncs, dotar el professorat d’eines i materials per a treballar aquestes qüestions.

El Grup EDi (Educació i Diversitat LGBTIQ+), creat a la Facultat de Magisteri i pertanyent a les estructures de recerca de la UV (GIUV2017-390), va nàixer l’any 2017 justament per tal de ser un catalitzador del treball de diversos professionals de l’educació que, cadascun des del seu àmbit, estaven ja actuant des de la sensibilitat per aquestes qüestions, i que compartien la inquietud per la necessària educació en la diversitat a tots els nivells educatius i la preocupació per les xifres d’assetjament, agressions i fins i tot suïcidis d’escolars. Des de les respectives disciplines, ens van proposar treballar junts en aquesta direcció, no només per promoure la valoració positiva de les diversitats a les aules i aconseguir que la diversitat s’incloga com a part de la formació, sinó també per construir nous paradigmes educatius més justos i igualitaris.

Membres del grup d’investigació EDI

El Grup EDi pretenia omplir un buit quant a estructures d’aquest tipus en la nostra universitat, en concret en l’àmbit educatiu, i, d’altra banda, es va crear amb la intenció de ser un àmbit interdisciplinari d’investigació i un refugi per a totes les persones que compartisquen la preocupació pel món educatiu i la urgència de treballar (des de la investigació i la pràctica) per una escola més justa i més lliure des de les següents línies de recerca:

  • Estudis LGTBIQ i la seua vinculació al món educatiu. Pedagogies queer i crip.
  • Investigacions i propostes didáctiques sobre diversitat sexual i de gènere en tots els nivells educatius.
  • Legislació i polítiques educatives.
  • Idees, creences i expectatives d’estudiants universitaris i docents al voltant de la diversitat a l’aula
  • Tractament del bullying LGTBfòbic a l’escola.
  • Literatura infantil LGTB i el seu tractament a les aules.
  • Estudis interdisciplinaris en didàctiques específiques vinculats a la Diversitat.
  • Investigació sobre llibres de text i altres materials escolars en relació a la presència i el tractament de la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere, del tractament del cos i dels cossos no normatius.
  • Estudis sobre els referents (literaris, audiovisuals…) dels estudiants a l’hora de conéixer i entendre el món, i de la presència i el tractament de la diversitat en aquests contextos.
  • Investigació sobre les interseccions entre la diversitat LGTBIQ i d’altes factors com ara la classe social, l’exclusió, el gènere, l’ètnia, la cultura, les migracions, la diversitat funcional…

Un primer resultat del treball del Grup Edi ha estat la publicació del volum Educar en la diversidad (2022). A partir d’un conjunt heterogeni d’investigacions, de comunicacions a congressos i de projectes d’innovació, es va recollir una mostra de les possibilitats de recerca a partir dels objectius del grup.

D’altra banda, el projecte d’innovació educativa SOM (UV-SFPIE_PID19-1095274), iniciat el 2019 i renovat el 2021 i 2022, tracta d’incorporar bones pràctiques educatives, elaborar materials i, en definitiva, promoure la incorporació de continguts relacionats amb la igualtat i la diversitat en tots els nivells educatius. Entre els objectius del projecte, destaquem els següents:

  • Conscienciar els futurs docents de la necessitat de la formació en diversitat des de les diverses àrees de coneixement, tal com demanen al nostre territori la Llei 8/2017 integral del reconeixement del dret a la identitat i a l’expressió de gènere a la Comunitat Valenciana i la Llei 23/2018 d’igualtat de les persones LGTBI.
  • Fomentar el treball en equip del professorat per elaborar de manera coordinada recursos i materials per al treball sobre la diversitat en les diverses etapes educatives i la seua inserció en futurs desplegaments curriculars.
  • Fomentar la celebració de jornades en què els diversos professionals puguen posar en comú el resultat dels diversos treballs ja realitzats i els projectes futurs sobre aquest tema, en relació a la renovació de la docència i als canvis curriculars.
  • Implementar un repositori en xarxa on es puguen consultar tesis doctorals, TFM, TFG i altres tipus d’investigacions relacionades amb l’educació i la diversitat, que puga servir de referència als estudiants i al personal docent i investigador de la UV.

Miquel A. Oltra-Albiach

Miquel.Oltra@uv.es

Referències

Bourdieu, P. (1998). La domination masculine. Éditions du Seuil.

Britzman, D. (1995). Is there a Queer Pedagogy? or, stop reading straight. Educational Theory, 45 (2), 151-165.

Chick, K. (2008). Fostering an Appreciation for all Kinds of Families: Picturebooks with Gay and Lesbian Themes. Bookbird: A Journal of International Children’s Literature, 46(1), 15-22.

De Lauretis, T. (1987). Technologies of gender: essays in theory, film and fiction. Indiana University Press.

De Stefano Barbero, M. (2021). Masculinidades (im)posibles. Violencia y género, entre el poder y la vulnerabilidad. Galerna.

Hooks, B. (2004). The Will to Change: Men, Masculinity and Love. Atria Books.

Pardo-Coy, R.; Oltra-Albiach, M. A. (coords.) (2022). Educar en la diversidad: investigación y activismo en las aulas. Octaedro.

Quaresma Silva, D. R. & Bertuol, B. (2015). Estás sempre chorando, tu é de açúcar? Pedagogias de gênero na educação infantil. Revista Iberoamericana de Educación, 68. Recuperado de: https://rieoei.org/RIE/article/view/208

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *


¡IMPORTANTE! Responde a la pregunta: ¿Cuál es el valor de 13 8 ?